Już od 1 stycznia 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy, które wzbudzają wiele kontrowersji wśród kierowców. Chodzi o ustawy, które w zamyśle mają znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach publicznych w naszym kraju. Unia Europejska zatwierdziła plan wprowadzenia nowych regulacji, dotyczących posiadania prawa jazdy przez urodzonych przed rokiem 1958. Zmiany te, dotyczą osób po 65 roku życia, które jeżdżą samochodami osobowymi i nie są kierowcami zawodowymi. Kierowcy zawodowi, z kolei podlegają innym regulacjom, które obowiązują od lat i obowiązkowe badania po 60-tym roku życia wykonują co 2,5 roku. Ważność badań dla danej kategorii, można sprawdzić w prawie jazdy (rubryka 11 na odwrocie) oraz aplikacji mobilnej mObywatel.
Skąd taki pomysł, aby badać kierowców po 60 roku życia?
Wszystko zaczęło się już 1997 roku w Szwecji gdzie parlament przyjął ustawę o nazwie Wizja Zero.
Głównymi założeniami tej ustawy było:
- Żadna śmierć na drodze nie może być akceptowana, ostateczny cel: brak ofiar
śmiertelnych i ciężko rannych na drogach w Szwecji (spadek ofiar śmiertelnych z 541 w 1997 do 270 w 2015, wsk. ofiar śmiertelnych na 100 tys. mk 2,7; w Polsce 8). - Człowiek ma prawo do popełniania błędów, bezpieczny system transportowy
powinien zapewnić jego użytkownikom możliwość wygodnego, ale
jednocześnie BEZPIECZNEGO przemieszczania się. - Odpowiedzialność za zagrożenia na drogach przeniesiono z uczestników ruchu
na twórców systemu transportowego, (uczestnik ruchu musi stosować się do
przepisów za resztę odpowiadają projektanci) - Działania w 3 filarach:
- Infrastruktura drogowa i limity prędkości
- Technologia i innowacje w nowoczesnych samochodach
- Edukacja i szkolenie kierowców.
I tak powstał właśnie pierwowzór, dla np. Stanów Zjednoczonych, Unii Europejskiej, w tym Polski, która pod nazwą GAMBIT 2005 wprowadziła „wizję zero” w do naszego życia publicznego.
Cel i zasadność badania kierowców po 60 roku życia
Niestety statystyki wypadków oraz ich prognozy są bardzo złe, w przedziale wiekowym 60 – 65+ na tyle, że można je porównać do młodych niedoświadczonych kierowców w przedziale 18-24 lata. To alarmujące dane, które wymogły reakcję rządzących, by coś z tym zrobić.
Celem wprowadzonych zmian odnośnie badania kierowcy po 60 roku życia, jest sprawdzenie i diagnoza ewentualnych problemów z koncentracją, refleksem, czy ogólnym stanem zdrowia psychicznego kierowców.
Niestety z wiekiem pogarsza się nam nie tylko wzrok, ale też refleks oraz ogólna sprawność poruszania się. Dlatego, warto się badać i mieć świadomość jaką mamy sprawność, aby lepiej i bezpieczniej prowadzić samochód. Pomoże to z pewnością zadbać o nasze i innych bezpieczeństwo na drodze.
Podsumowanie:
- Po 65 roku życia każdy kierowca posiadający prawo jazdy musi wykonać obowiązkowe badanie psychotechniczne, które skutkować będzie orzeczeniem o braku lub istnieniu przeciwskazań do prowadzeniu pojazdów mechanicznych.
- W zależności od wieku badania psychotechniczne będą wykonywane cyklicznie od 2,5 do 1 roku.
- W planach są kursy doszkalające dla kierowców powyżej 70. roku życia.
- Celem badań jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych poprzez osoby z przeciwskazaniami do prowadzenia pojazdów.
- Podstawa prawna:
OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 27 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o kierujących pojazdami:
[…] Art. 34
- Orzeczenie lekarskie o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności instruktora wydaje, po przeprowadzeniu badania lekarskiego, uprawniony lekarz posiadający prawo do wykonywania badań lekarskich, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140), zwanej dalej „Kodeksem pracy”, oraz posiadający uprawnienia do przeprowadzania badań lekarskich w celu ustalenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.
- Badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 1, jest wykonywane w zakresie i na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Zakres badań lekarskich, o których mowa w ust. 1, obejmuje ponadto ustalenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.
- Orzeczenie psychologiczne o istnieniu lub braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności instruktora wydaje uprawniony psycholog, o którym mowa w art. 84 ust. 1, po przeprowadzeniu badania psychologicznego.
- Badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 1, i badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 4, przeprowadza się przed przystąpieniem do kursu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 6, a następnie okresowo dla osób w wieku:
1) do 60 lat – co 5 lat;
2) powyżej 60 lat – co 30 miesięcy.
Tekst ustawy do pobrania tutaj.
W/w badania kierowców możesz wykonać u nas!
Zadzwoń i dowiedź się więcej: 509 753 193