Od grudnia 2023 przybiera na sile dyskusja na forach internetowych, na temat problemów przy próbie uzyskania licencji transportowej, w szczególności międzynarodowej. Główną przyczyną problemów ma być, jak piszą internauci, brak własnego certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika. Nawet jeśli osoba ma „użyczony” od kogoś certyfikat, to spotyka się z odmową wydania licencji.
Dlaczego tak jest?
Wszystko zaczęło się od osób, które użyczały certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika zatrudniając się w dziesiątkach, a nawet setkach firm. W czasie kontroli często okazywało się, że jedna osoba, czyli zarządca transportu, rzekomo zarządzał w dziesięciu, a nawet kilkudziesięciu firmach jednocześnie w tym samym czasie, co oczywiście fizycznie nie jest możliwe. Stąd od razu było widać, że zarządca ten, jest tak zwanym słupem podstawionym tylko po to by uzyskać licencję, a jakość jego działań pozostawiała wiele do życzenia. Bardzo często zdarzało się też, że osoba użyczająca nie zgłosiła wszystkim na czas, iż został im certyfikat odebrany z powodu postępowania administracyjnego. Wszyscy jeździli wtedy bez certyfikatu nawet przez cały miesiąc, zupełnie tego nieświadomi. Ci co byli jednak powiadomieni na czas, mieli jeszcze większy problem. Musieli znaleźć zarządcę transportu z certyfikatem kompetencji zawodowych w jeden dzień, ponieważ każdy dzień przestoju to ogromna strata dla firm transportowych. Jazda bez papierów, to ogromne ryzyko, które łącząc wszystkie kary za jazdę bez kompletnej dokumentacji, może kosztować nawet właściciela firmy nawet 36 000 zł!
Następstwem takich nadużyć wymienionych powyżej, jest ograniczanie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego liczby firm, którym można świadczyć usługę „użyczenia certyfikatu kompetencji przewoźnika”. Wcześniejszy limit „użyczania certyfikatu” był do 4 firm na fakturę VAT. Z kolei na umowę gdzie dochodziło do zatrudnienia osoby z certyfikatem, nie było praktycznie żadnego ograniczenia. Na tę chwilę często słyszy się, że urzędy wymagają własnego certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika od właściciela firmy, w szczególności przy ubieganiu się o licencję międzynarodową. Nie pomaga też sztuczka, polegającą na tym, że najpierw ubiegało się o licencję krajową z „użyczonym certyfikatem”, którą jest nieco łatwiej uzyskać. Następnie można było wyrobić licencję międzynarodową, aby ominąć potrzebę posiadania certyfikatu kompetencji przewoźnika drogowego, przez właściciela firmy.
I co zrobić w takiej sytuacji?
Są dwie możliwości. Pierwsza to, posiadać zarządcę transportu, który nie „użycza” certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika innym firmom. Druga to, posiadać swój certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika, albo zatrudnić swoje dorosłe dzieci, żonę lub kogoś, kto jest Wam na tyle bliski, że nie zawiedzie Waszego zaufania. Można wyżej wymienione osoby wysłać na kurs i egzamin, aby zdobyły dla Was certyfikat przewoźnika drogowego.
Pięknie to brzmi, ale przecież egzamin Państwowy na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego osób lub rzeczy, jest bardzo trudny! Owszem jest bardzo trudny dla kogoś, kto idzie na egzamin pierwszy raz, bez jakiegokolwiek przygotowania i wiedzy.
Jak zdać egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika, bez większego trudu?
Należy przede wszystkim uświadomić sobie, jaka wiedza jest wymagana na egzaminie. Egzamin składa się z dwóch części. Pierwsza to część testowa, która zawiera 64 pytania, po 8 z modułów takich jak: prawo cywilne, handlowe, socjalne, podatkowe, działalność gospodarcza i zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, normy techniczne, bezpieczeństwo drogowe, dostęp do rynku. Druga część, to część pisemna, czyli dwa zadania do rozwiązania: czas pracy kierowcy i leasing lub ZUS. Egzamin trwa 4h i jest na nim naprawdę co robić.
Jak się tego wszystkiego nauczyć?
Metody są dwie, a nawet trzy:
Pierwsza to książki, które można kupić na stronie Instytutu Transportu Samochodowego przykładowo: Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa transportu drogowego rzeczy. Tylko, że zmiany ustaw i ich nowelizacje postępują dość szybko i trochę ich jest (choćby w tym roku: nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, nowelizacja ustawy o transporcie materiałów niebezpiecznych, nowelizacja umowy ADR czy zmiany w rozporządzeniach dotyczących kwalifikacji kierowców). Książka może już nie być aktualna, a ITS ma 3 miesiące na aktualizację bazy pytań i zadań na egzaminie. Więc, z książki owszem można się uczyć, ale trzeba mieć na uwadze jej aktualność.
Drugą metodą może być kurs on-line na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego osób lub rzeczy. Tutaj, też zachodzi ryzyko nieaktualności, ale znacznie mniejsze. Jeśli jest to kurs napisany na stronie w formie slajdów ich zaktualizowanie powinno zadziałać szybko. Natomiast jeśli jest to w formie wideo, czas do nagrania nowego kursu sporo zajmuje, co skutkuje, że oglądamy nieaktualny kurs. Jeszcze jednym minusem kursu on-line jest to, że lektora czy tekstu na stronie nie zapytamy na bieżąco, o nasze wątpliwości czy dodatkowe pytania, które ukształtują nasze pojmowanie zagadnień na egzaminie. Dlatego ta forma nauki jest bardzo mało efektywna.
Trzecia opcja i tu z doświadczenia wiemy, że najlepsza, to kurs stacjonarny na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego osób lub rzeczy. Zaletą przede wszystkim jest to, że aktualność treści na kursie jest błyskawiczna, w stosunku do wprowadzanych zmian w ustawach transportowych oraz zadaniach i pytaniach na egzaminie. Wykładowca ma zawsze aktualne dane i może szybko przekazać najnowszą wiedzę. Komfortem jest możliwość dopytania się, jeśli mamy wątpliwości na bieżąco i od razu uzyskać odpowiedź. Dzięki takiemu rozwiązaniu, wszystko jest wytłumaczone, dostają Państwo pomoc na żądanie i wychodzą z kursu z wiedzą pozwalającą na zdanie egzaminu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasze grupy zdają w zdecydowanej większości za pierwszym razem.
Kurs stacjonarny na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika
Kurs u nas trwa jeden weekend z piątkiem. Pierwszy dzień uczymy zadań z czasu pracy kierowcy oraz planowania tras na zadaniach, które spotkać można na egzaminie. Drugi dzień, rozwiązujemy zadania z leasingu i ZUSu, również tych z egzaminu. Trzeciego dnia, omawiamy część teoretyczną, jak się przygotować do egzaminu, aby dobrze się nauczyć i zdać go najlepiej za pierwszym razem.
Do egzaminu po zakończonym kursie przystąpić można dwa tygodnie od złożenia wniosku. W przypadku naszej firmy formalności związane z przystąpieniem do egzaminu załatwiamy sami. W trakcie oczekiwania na egzamin, systematycznie potarzają Państwo zgromadzony na kursie materiał oraz rozwiązują zadania, które zostały na nim przekazane. Zwiększa to komfort z jakim udają się Państwo na egzamin oraz procentowy wynik pozytywnie zdanego egzaminu.
Gdzie takie kursy stacjonarne i egzaminy są organizowane?
- Białystok z egzaminem w Białymstoku
- Katowice z egzaminem w Katowicach
- Włocławek z egzaminem w Warszawie
- Płock z egzaminem w Warszawie
- Kielce z egzaminem w Kielcach
- Łódź z egzaminem w Łodzi
- Warszawa z egzaminem w Warszawie
- Lublin z egzaminem w Warszawie
Więcej informacji i terminów znajdziesz tutaj > https://pracownia-test.pl/terminy-szkolen/
Zapisy na kurs tutaj > https://pracownia-test.pl/wniosek-o-egzamin-na-certyfikat-kompetencji-zawodowych-do-its/
lub zadzwoń do nas: 509 753 193