Do omówienia planowanych jak i zachodzących już zmian w transporcie warto najpierw zdefiniować czym jest tzw. Pakiet Mobilności.
Pakietem Mobilności nazywamy zestaw propozycji przepisów mających na celu regulowanie transportu drogowego w ramach Unii Europejskiej. Pakiet został przegłosowany 8 lipca 2020 r, zaś przepisy opublikowano 31 lipca 2020 r. link do rozporządzenia. Pierwsze zmiany weszły w życie tuż po ich publikacji, tj. 20 sierpnia 2020 r. i obejmowały czas jazdy oraz odpoczynek kierowców na obszarze Unii Europejskiej. Jednak prawdziwa rewolucja w branży transportowej dopiero przed nami.
Jakie zmiany przyniesie nadchodzący 2022 rok?
Luty 2022
Pakiet Mobilności 2022 wejdzie w życie już w pierwszym kwartale nadchodzącego roku. Polskich przewoźników będą obowiązywać zmiany w najbardziej kluczowych dla nich kwestiach.
Od lutego 2022 r. wszyscy kierowcy na terenie Wspólnoty będą musieli otrzymywać pełne wynagrodzenie minimalne, które będzie adekwatne do kraju, w którym będzie realizował usługę, dotyczy to również przewozu kabotażowego. W tym przypadku będą jednak występować wyjątki – zmiana ta nie będzie obowiązywać w przypadku przejazdu tranzytowego oraz bilateralnego z i do Polski.
Kolejna bardzo ważna zmiana w transporcie drogowym to obowiązkowy powrót do bazy co 8 tygodni. Każdy pojazd, który wykonuje transport międzynarodowy będzie musiał powracać do bazy eksploatacyjnej nie później niż 8 tygodni od momentu jej opuszczenia.
Pakiet Mobilności uderza również w przewozy kabotażowe. Chociaż utrzymano możliwość wykonania 3 przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni to wprowadzony zostanie obowiązek 4-dniowego odpoczynku pomiędzy następnymi kabotażami, które odbywać się będą w danym kraju.
Niestosowanie się do nowych przepisów dotyczących m.in: delegowania ma zostać ukarane nie tylko karą pieniężną ale również niestety utratą dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego.
Zmiany dotkną również udostępnianie certyfikatu kompetencji zawodowych czyli zarządzających transportem w przedsiębiorstwach transportowych. Konkretnych i uchwalonych zmian jeszcze nie podano jednak wiadomo już, że dotyczyć one będą głównie zasad wyznaczania osób zarządzających transportem. Od dłuższego czasu każdy związany z branżą transportową zastanawia się co dalej z odpłatnym zarządzaniem operacjami transportowymi czyli tzw. Użyczania certyfikatu kompetencji zawodowych. Osoby, które udostępniają certyfikat na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę zadają sobie pytanie czy ta forma nadal będzie akceptowana przez organy oraz czy limity takich przedsiębiorstw i floty samochodowej zostaną zmienione? Niestety na to pytanie jest ciężko odpowiedzieć, do lutego coraz mniej czasu, a konkretów nadal brak.
Pewne jest natomiast to, iż będziemy tą kwestie ciągle sprawdzać, a wszelkie potwierdzone informację zostaną przez Nas niezwłocznie opublikowane.
Czerwiec 2022
Kolejna zmiana Pakietu Mobilności 2022 zaplanowana jest na czerwiec i dotyczyć ona będzie głównie rozporządzenia 1071/2009 oraz 1072/2009 (tu proszę wrzucić link do tych rozporządzeń ewentualnie do artykułu u Was na blogu, który o tym dokładnie mówi), a dokładniej przewoźników posiadających pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony do 3,5 tony, które wykorzystywane są do transportu międzynarodowego. Oznacza to, że zmiana ta nie będzie dotyczyć przewoźników wykonujących transport krajowy rzeczy oraz osób, a także międzynarodowych przewozów na potrzeby własne.
Przewoźnicy których uwzględnia Pakiet Mobilności 2022 będą zobowiązani do posiadania:
• siedziby firmy
• zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
• gwarancji finansowej tj.1800 Euro na pierwszy pojazd I 900 Euro na każdy kolejny;
oraz
• spełnieniu dobrej reputacji
Przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami do 3,5 tony obowiązkowo będą musieli posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Certyfikat, który do tej pory wymagany był jedynie od przewoźników posiadających flotę samochodową powyżej 3,5 tony i posiadających zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję międzynarodową.
Aby zdobyć certyfikat należy przystąpić do stosownego egzaminu. Oczywiście istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu jednak aby tak się stało należy wykazać, iż przed 20 sierpnia 2020 r nieprzerwanie przez 10 lat zarządzały przedsiębiorstwem z taborem do 3,5 tony.
Aktualizacja: Oczekujemy wprowadzenia zmian w Pakiecie Mobilności dotyczących zwolnienia z egzaminu na Certyfikat Kompetencji Zawodowych (zaraz po wprowadzeniu zmian opublikujemy stosowny artykuł, obserwuj nas na Facebooku -> kliknij: https://www.facebook.com/Pracowniatest).
Zobacz też: Jak uzyskać Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika.
Wymagania te łączą się z największą zmianą jaka czeka firmy transportowe posiadające flotę samochodową do 3,5t, a mianowicie posiadaniem LICENCJI TRANSPORTOWEJ na przewóz drogowy.
Przewoźnicy zostaną również objęci przepisami rozporządzenia dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
PODSUMOWANIE:
02.2022r.:
- Zmiany w delegowaniu – pod delegowanie będą podlegać : przewóz kabotażowy oraz międzynarodowy.
- Obowiązkowy powrót do bazy co 8 tygodni.
- 3 przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni.
- Utrata dobrej reputacji.
06.2022r.:
- Obowiązek posiadania licencji transportowej na przewóz drogowy przez firmy posiadające flotę samochodową o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony do 3,5 tony.
- Obowiązek posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych w przedsiębiorstwach posiadających flotę samochodową o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony do 3,5 tony.